unbelievable | onGelooflijk

zondag 16 maart, 2008

Vlaanderen heeft een diepgeworteld katholiek geloof. Deze traditie is aan het tanen.

Ik ging op zoek naar gewone mensen die vandaag nog steeds diepgelovig zijn.

Ik ging op zoek naar kamers waar tekenen van dit oprechte geloof aanwezig zijn.

2004.

 

Flanders has a longlasting tradition of catholicism. Nowadays, religion is fading out in our society.I searched for ordinary persons bearing a deep belief in them.

I searched for rooms with signs of this belief.

2004.

Een grotere versie is beschikbaar door op de foto te klikken.

Click on the images below to open a larger version i another window.

unbelievable 05

unbelievable 03

unbelievable 01 

unbelievable 02 

unbelievable 04 

Dit is het eindwerk van mijn 3e jaar fotografie aan de academie te Gent. Het is een selectie van 5 beelden uit een reeks van 15. De analoge prints hebben een breedte van ca. 70cm en moeten in een witte passe-partout gepresenteerde worden.  Voor dit project heb ik unieke ontwikkel- en belichtingsparameters gezocht om een optimaal detail te vinden met kleinbeeld (35mm). Belichtingstijden varieerden tussen 10 en 20 minuten. Ik vond werkelijk zalig om te doen: het opzoekingswerk, het ontdekken, met de mensen spreken, de traagheid oneigen aan het fotograferen!

Indien je mensen kent waarvan je vermoedt dat ze in deze reeks passen, mag je me steeds hun coördinaten doorgeven. De bedoeling is om deze reeks ooit eens verder te zetten, liefst ook met andere godsdiensten.

Als iemand een gelijkaardig project in zijn hoofd heeft (bvb. in het kader van een boek)  en een fotograaf zoekt, be my guest!🙂

 This was the final project of my 3th year at the academy of royal arts, Ghent. These 5 images are part of a series of 15. The analog prints have a width of approx 30 inches and are presented in a white “passe-partout”. For this project i have experimented in advance with development- and lightingparameters in order to obtain a maximum detail with a 35mm format camera. Shutterspeeds were between 10 and 20 minutes. What an experience this was! I loved it! Searching for people, searching for rooms, discovering them, talking, slow shutterspeeds unappropiate for the medium photography nowadays.

If you know people who fit into this series, i would be delighted receiving their contact data! I hope one day to continue this project, if possible also with other religions.

In case you have a similar project in mind (e.g. writing a book) and you search a photographer, feel free to contact me! :) 

17 Responses to “unbelievable | onGelooflijk”


  1. Ze zijn geweldig mooi…

  2. Serge Says:

    Dieter, de beelden zijn enig mooi, niet enkel qua inhoud maar ook de tonaliteit! Kan je ons wat meer uitleg geven over die belichtingstijden? Is dat bij opname dat je bedoelt of in de doka?

  3. Ruud Says:

    erg mooie serie. vind ze stuk voor stuk mooi.
    in iedere omgeving is wel iets spannends te ontdekken.
    die in de slaapkamer in in het washok zijn heel apart.
    ik mis eigenlijk de bewoners zelf… maar met een sluitertijd van 10-talle minuten is me dat niet verwonderlijk😉

  4. Karina Says:

    Het pallet aan grijstinten is werkelijk een genot om naar te kijken. Het thema zelf spreekt mij minder aan. Interieurs (zonder de bewoners) of details daaruit (à la Lieve Blancquaert) kunnen mijn aandacht niet lang vasthouden. De slaapkamer en de ‘wasplaats’ vind ik de betere (door het standpunt? de compositie?).
    Enne … beterschap toegewenst!

  5. nyklyn Says:

    geniaal ik zou alvast het boek kopen, schitterend

  6. Hippopotamos Says:

    Wow, wat een pracht van een reeks dieter. De grijstinten zijn een genot voor het oog en in elke foto zijn er zoveel details te vinden. Stuk voor stuk foto’s van ‘kzalugaanhebben’ maar die eerste! Hoe vind je nu die mensen, vraag ik me af? Elke zondag braaf naar de mis gaan? Ik kan met trouwens heel goed voorstellen dat de jurry geen klein beetje enthousiast was overde foto’s.

    Kunnen we al een voorintekening houden voor het boek?

  7. René Says:

    Achja, dit moet je inderdaad groot op bariet zien want dan spetteren de mooie tonen op je af! ‘k Hoop dat je t.z.t. een goede drukker kunt vinden want het zijn werkelijk prachtige foto’s, echte documenten.

  8. s.goovy Says:

    Fotografie met een grote F! Geweldig idee en prachtig uitgevoerd. Een reeks die je zeker verder moet uitbouwen, met als sluitstuk een fotoboek en doe er voor die grote analoge prints maar meteen een tentoonstelling bij ook.

  9. chris chisu Says:

    They would make for really nice framed prints the way you presented them.

  10. charles Says:

    Belles images pour un beau sujet.
    Oui, je connais des gens qui peuvent entrer dans ta série, leur maison aussi, mais il sont à l’autre bout du monde, loin, trés loin des flandres…

  11. callemie Says:

    ik ben even gaan rondneuzen
    wat een prachtfoto’s
    hier voel ik me maar een kleine muis hoor!
    bedankt voor je bezoekje en ja ik ben het natuurlijk met je eens hé!!!!
    fijne paasdagen

  12. MJ Says:

    schiiterend reeks, een prachtig onderwerp, mooi in beeld gebracht, zw blijft een topper hé, ik houd er ook van zeker voor zo’n onderwerp…

    oooh ik zou deze foto’s op groot formaat afgedruk willen zien!

    prettige paasdagen, maak er een fotografisch “lente”-feest van!

  13. gekiekt Says:

    Wow!! Super! Echt super!

  14. Xray Says:

    Dit is weer van heel hoogstaande kwaliteit hoor. Superreeks. Gefeliciteerd.


  15. eerst en vooral iedereen bedanken voor de feedback! zoals gezegd: als jullie mensen kennen die in aanmerking komen voor deze reeks, email maar door!!

    nu nog even Serge’s vraag beantwoorden:
    de ontwikkeltijden waarnaar ik in mijn post verwijs hebben vooral betrekking op de opnamebelichting. Eerst heb ik een zwartwitfilm gezocht met een heel fijne korrel (’t was een ilford), dan verschillende testopnames gedaan in mijn eigen kamer: klein diafragma (bewuste keuze) en dan verschillende sluitertijden (tot plusmin 4 stops). Vervolgens die filmpjes verschillend ontwikkeld: steeds minder agiteren, etc… Dan de negatieven vergelijken en de parameters noteren van het negatief met de meeste detaillering. En klaar is kees!!!
    Ik verzeker je: écht ongelooflijk wat een verschil met een filmpje dat je laat ontwikkelen!!!!! pas dan zie je wat de mogelijkheden van analoge fotografie zijn, en pas dan weet je wat grijswaarden en detail zijn! :o) (spijtig genoeg heb ik nu geen doka meer wegens plaatsgebrek)


  16. Ha fijn dan heb ik nog iets meer dan een jaar om het niveau van deze beelden te bereiken. Even paniek…

  17. bip mistry Says:

    Something eerie about the photographs. I like them. Be good to see them as a collection of prints. I guess that’s one thing we miss out on in our travels on the internet…. that the the real test of the photograph is when it is in its printed form.
    Bip.


Geef een reactie

