Workshop sociale fotografie 1/2

maandag 7 september, 2009

11 juli 2009, het Centrum voor Beeldexpressie organiseert een (gratis!) workshop rond sociale fotografie.

Dé gelegenheid om mijzelf nog eens tot portretfotografie te dwingen, dacht ik zo. Dus hup ingeschreven.

Na een voormiddagje Charif Benhelima en Layla Aerts konden we ’s namiddags zelf op pad.

First things first: Charif Benhelima heeft een verpletterende indruk op me gemaakt. Wat een persoon. En wat een fotograaf. Nog maar eens het bewijs dat hét interessante aan kunst de persoonlijkheid van de kunstenaar is, in het werk verwerven. En jezelf geven. Niet 100% maar 300%. Op het randje van het gezonde af. Voor zijn recent werk maakt hij gebruik van polaroids die hij via een speciaal procédé laat uitvergroten. Ik ben fan. Al kan hem dat waarschijnlijk gestolen worden. http://www.bamart.be/persons/detail/nl/88 en http://en.wikipedia.org/wiki/Charif_Benhelima

Layla Aerts was ook goed, maar iets te braaf naar mijn goesting.

’s Namiddags dan maar. We konden per twee rondwandelen. Ik ben alleen op pad gegaan. Van 14h tot 16h. Met de bus naar het kempische dok, dat binnenkort ten prooi valt aan “opwaardering”. Tussen de regendruppels door. In plaats van zomaar wat rond te wandelen, hopend op hét moment, hopend op dé straatfoto had ik mezelf een persoonlijke missie opgelegd: 1. een portret maken van een inwoner, 2. mijn visie op het kwartier geven.

Enkele mensen aangesproken. Het verhaal van de wijk leren kennen. De moed bijeenraapt en dan Bert aangesproken (de naam kan fictief zijn :). Bert heeft gans zijn leven aan de dokken gewerkt. Bert snapt niet goed waarom de inwoners, de mensen die er jaren, excuseer, jaaaaren gewoond hebben, plaats moeten maken voor nieuwe hippe woningen met nieuwe hippe mensen. Bert vroeg “heb je het kot al getrokken”. “Nee? Wacht, ik zal het je laten zien”. etc etc etc.

Vier beelden van deze sympathieke antwerpenaar. Een sober zwart-wit. Eén in tkot. Twee op de plaats waar hij vroeger gewerkt heeft (1 verticaal, 1 horizontaal). ’t Was zwoegen. ’t Was proberen. ’t Was niet gemakkelijk. En Charif was niet onder de indruk. Maar ik was een tevreden fotograaf: een wildvreemde aangesproken met een doel voor ogen, en mission accomplished. En ik ben best tevreden met de portretten.

Faits divers: nee, niet met mamiya 7 gemaakt, maar wel met mijn (ondertussen niet zo) nieuw speelgoed.

Later deel twee van het verslag.

Extract website CvB: De foto’s [nvdr. 1 per persoon] hangen van 22 juli t.e.m. 23 augustus in de Zomerbar van de Zomer van Antwerpen. Daarna reizen ze rond samen met nog andere foto’s en zijn ze te bewonderen van 15/09 tot 10/10 in De Roma (Borgerhout), op 24 oktober tijdens stART (Trix Antwerpen), en tijdens Talking Head op 28 oktober (Vooruit Gent) en op 28 november (Arenbergschouwburg Antwerpen). De workshop kadert in het project Sociale Fotografie, een project van het Centrum voor Beeldexpressie i.s.m. Xaveriuscollege Borgerhout, Zomer van Antwerpen, Talking Head, Flying Carpet en Dēmos. Info: www.beeldexpressie.be, project@beeldexpressie.be of 03 821 10 20.

 

Kempisch dok, Cadixwijk, Antwerpen.

 

portret (1 of 4)

 

 

portret (3 of 4)

 

 

portret (4 of 4)

 

 

portret (2 of 4)

 

 

.

5 Responses to “Workshop sociale fotografie 1/2”

  1. jef beirinckx Says:

    En Jef was ook niet onder de indruk! 🙂 De eerste heeft nog een sprankel delathauwer, d’anderen zijn fraai flets. Eerst met den Bert is een halve dag aan de toog hangen en dan lichtjes in de wind is opnieuw proberen. ‘Voor mij liever geen digidieter! Fotografie is een constante zoektocht en trek je van mijn mening dus niks aan! Ik claim wel het woord ” de Digidieter” 🙂

  2. bruno Says:

    Pakt agenda en noteert: 28 oktober (Vooruit Gent) 🙂


  3. @bruno: de cursieve tekst is een extract van de CvB site en stond er louter ter info bij. Er is uiteindelijk maar één print per persoon gekozen en ik heb het resultaat nog niet gezien. Maar uit goede bron heb ik vernomen dat het niet zo super is. Je wacht beter op een échte tentoonstelling met écht werk van mij 🙂 🙂

    @jef: je slaat de nagel op de kop: voor mij is het geslaagd en ik ben tevreden met het resultaat omdat het de eerste stap in een zoektocht is. Dit zijn zeker geen goede portretten, maar qua leerschool kon het al tellen! Idd, best pinten pakken in ’t vervolg 🙂


  4. ter info: De eerste (meer ruimtelijke) was die die charif ook het beste vond en het meest bij mij passen (en hij heeft nog nulkommanul van mijn werk gezien!)


  5. Ik deel je mening over Benhelima, hoe ver kan je één worden met je onderwerp… een blijvende indruk nagelaten op mij.

    Ik kan je eerste en laatste portret best wel smaken! Digidieter of niet.

    De opdracht was natuurlijk niet vanzelfsprekend, en door nogal wat fotografen iets te licht opgevat vond ik. Misschien hadden Charif en Layla ons iets concreter op pad moeten sturen, dat we dan tot een mooi geheel waren geraakt..?


Geef een reactie

