Workshop sociale fotografie 2/2

dinsdag 8 september, 2009

Om 16h terug naar de uitvalsbasis.

Beelden uploaden op veel te weinig pc’s (sorry, macs  eigenlijk 🙂

En dan feedback krijgen. Heel leerrijk gesprek gehad met Charif, over persoonlijkheid. De meeste foto’s vond hij te “ik ga hier eens de sociale fotograaf uithangen”.

Tot hij op het schermpje van mijne Mark meeloerde en vroeg “en dit? wat is dit?”. “Dat is niets, gewoon wat voor het plezier tussendoor, voor mezelf”. “Laat me dat eens groter zien. Aha, hier zie ik dat jij je veel meer op je gemak voelde. Deze beelden passen meer bij jou. Oog voor compositie. Ik zie en voel dat deze plaatsen iets teweegbrengden bij jou. Mooie beelden.”

*BIG SMILE*

Kerel haalt uit de 300 foto’s zo maar even de 5 beelden uit die ik voor mezelf gemaakt heb en waarvan ik dacht dat ze niet binnen de visie van de begeleiders passen, dat het niet de verwachte sociale beelden zijn, maar wel míjn invalshoek, beelden waar ík het warm van krijg, beelden die mijn verhaal over de wijk vertellen, en beelden die qua stijl in het verlengde liggen van wat jullie hier meestal te zien krijgen, met aandacht voor kleur- en vormcompositie, voor leegte én gevoel…  én…. hij vond ze goed!!!!

 Soit,  zelf vind ik deze beelden niet schitterend hoor. Zelfs niet goed. En ik ben ervan overtuigd dat hij ze ook niet super vond. Waarom dan die smile? Omdat hij “mijn” beelden eruithaalde én deze ogenschijnlijke saaie beelden goed vond. Een manier van kijken waarvan ik soms denk dat iedereen buiten mezelf ze leeg en saai zou vinden. Motiverend dat iemand als Charif dan meegaat in je verhaal! Zoals Jef in de vorige post zei: fotografie is een continue zoektocht, en het doet altijd deugd als iemand waar je naar opkijkt een wegwijzertje zet (ook al is het een klein).

En ze waren best wel anders dan die van de andere 18 deelnemers. En ik vind ze ook niet slecht. Op anderhalf uur tijd heb ik de geforceerde portretten gemaakt en onderstaand buikbeelden geschoten. Resultaat is navenant, maar ’t was toch een héél leerrijke dag!!

En ze zijn een mooi startpunt om nog eens terug te gaan. Maar dan analoge dieter en niet de digidieter. Met de mamiya 7. Met filmrollekes. Met statief. Overdag. En ’s nachts. En dan nóg eens terugkeren. Wachten op goed licht. Zoeken naar hét standpunt. En dan, dan zal ik heel misschien 5 goede beelden hebben, maar waarschijnlijk nog altijd niet tevreden zijn.

 

(1 of 8)

 

(2 of 8)

 

(3 of 8)

 

(4 of 8)

 

(6 of 8)

 

(7 of 8)

 

(8 of 8)

 

(5 of 8)

 

Het is enkel voorlaatste beeld dat ze op A3 formaat hebben uitvergroot en dat in de Roma en in de Vooruit zal hangen.

.

6 Responses to “Workshop sociale fotografie 2/2”

  1. steven Says:

    Charif is ne fijne mens.

  2. Karin Says:

    Het laatste beeld zou ik ook kiezen.
    Interessant om de zoektocht mee te volgen. (Digidieter;)


  3. Dieter, deze reeks kan me sterk bekoren! Helemaal de stijl en onderwerpen die ik ook zou fotograferen.

  4. Artur Says:

    Boeiende teksten van deze dag!

    En een prachtig citaat van Jef!

  5. lamazone Says:

    Yeps, laatste is ijzersterk. (De rest ook natuurlijk)

  6. nyklyn Says:

    die voorlaatste dat is in de buurt van dancing industria door hebben we gedraaid met Dossier K. Het Schoenaerts hartje was me ook opgevallen.


Geef een reactie

