EXPO_ Ten Oosten van 4°24′ @ MuHKA

vrijdag 10 juni, 2011

Niet slecht, zeker niet slecht. Mooie verzameling van bekende hedendaagse kunstenaars, zowel westerse als oosterse. Ik vond deze groepstentoonstelling chaotisch. Inhoudelijk vond ik de bochten die kunstenaars maken om hun werk toch maar te kunnen koppelen aan het onderwerp van de expositie soms tenenkrullen. Toch enkele pareltjes gezien. Ook de aanwezigheid van de oosterse kunstenaars maakt veel goed. Ook hier zeker niet altijd even interessante werken, maar toch “iets anders”. Het geeft je een andere blik – misschien niet doordat het voor ons ‘ongezien’ is dat het ook meer aanspreekt. Ook mooi dat bij elk werk een infofiche ligt en een kort interview met de kunstenaar te horen is. Alleen al de artiest horen vertellen over zijn eigen werk is boeiend. Toch ook een aantal heel banale werken (Guillaume Bijl o.a.).

Yelena Vorobyeva and Viktor Vorobyev, Bazaar 2007, Collection photo M HKA. Prachtig eenvoudig. Rommelmarkten in Rusland. Installatie met een combinatie van foto, object dat op de foto staat en quotes. Heel efficiente manier om een stuk wereld-veraf te tonen. Visueel en inhoudelijk eenvoudig en net daardoor heel sterk. Schitterend, van zo’n dingen kan ik genieten. Rondsnuisteren, gedachten oproepen, 2D en 3D, een installatie die zich nestelt in je hoofd en waarvan je denkt “ik had hier ook willen opkomen – waarom vaak zo ver gaan zoeken”.

Charif Benhelima, Semites, Berlin, 2005 Courtesy Galerie Michael Janssen Berlin. Super. Het begint met de onbereikbaarheid van het werk. Het gaat verder met de visuele aantrekkelijkheid. Onmiddellijk vallen de witte vlekken op de portretten op. Na een tijdje gefascineerd kijken (als je de fotograaf kent, dan herken je hem, en besef je dat er iets autobiografisch inzit) merk je plots een diepgang op. En inderdaad, de foto’s zijn in 2 verschillende vlakken gepositioneerd, met een heel duidelijke bedoeling. Ik weet niet of ik dit in huis zou willen, en of het daar nog zou werken, maar in een museale context is dit voor mij de perfect installatie. Hier word ik jaloers van.

Luc Tuymans, Wallpaper, 2001, Collectie S.M.A.K. Stedelijk Museum Voor Actuele Kunst Gent. (en nog wat andere werken). Liet me eerlijk gezegd wat koud.

Koen van den Broek, Blue East, 2011 Courtesy the artist photo M HKA. Jaja, het werk staat er niet op, hangt net naast deze foto, wat je hier ziet is de koptelefoons tegen de muur met de interviews en de leaflet met een reproductie van het werk op. Niet slecht, maar ‘k was er ook niet ondersteboven van. Bij het lezen van de uitleg haakte ik nogal vlug af. En het beeld zelf deed me in eerste instantie aan beetje aan Raoul De Keyser denken, maar raakte me niet.

Dat rotsblok rechts, dat was mijn eerste live Anish Kapoor. Ik was er al door gefascineerd in boekvorm, maar in het echt is het wel “waw”. Of hoe een gat in een blok en een beetje pigment toch bizarre gevoelens doen ontstaan. Ik had er ook zo graag eens aangekomen! Op de achtergrond de Guillaume Bijl die enkele cheape chinese good tegen een muur zet. Ofwel ontgaat er mij het een en het andere, ofwel is dit een tweedehands derderangs readymade. Lijkt mij dat hij er zich nogal vlug vlug vanaf heeft gemaakt.

Ook boeiend: een video met allemaal aziatische mensen die “ik sterf” zeggen. Van jong tot oud. Boeiend om te zien hoe mensen deze woorden uitspreken. Zeker als er toch een verschil merkbaar wordt tussen jong en oud. Simple yet effective.

Nog gezien: women having sex with sheep (zo ongeveer toch), mannen met bloed tussen hun benen, etc.

Kortom: als je in de buurt bent zou ik toch even voor een anderhalfuurtje binnenspringen. Vooral de combinatie met de interviews maakt deze expo voor mij de moeite waard omdat ze zo de bezoeker toch een beetje kennis bijbrengt over de wat en waarom van een  kunstwerk en zo de discussie op een hoger niveau kan brengen dan “ik zie het graag” of  “wa ne zever is da, da kannekik ook”.

En we kregen korting omdat de andere expo nog niet geopend was.

Andere bespreking: De Wereld Morgen en een cobra-reportage.

Info over tentoonstelling – nog tot 21 augustus in het MuHKA.

2 Responses to “EXPO_ Ten Oosten van 4°24′ @ MuHKA”

  1. Dries Segers Says:

    Inderdaad een interessante tentoonstelling.
    De Anish Kapoor was zoals je zegt een geweldige ervaring.
    Guillame Bijl noemt het geen ready made maar Compositions trouvées.
    En mijn favoriete werk was het rommelmarkten project, zo simpel maar so efficiënt. Een rustige show maar erg sterk.
    (het werk met de hele lange rij beelden rechts van Anish Kapoor vond ik ook sterk, een mooie zoektocht met sterke collages en iets minder sterke composities qua opstelling voor mij. maar nochtans bijna geslaagd in zijn geheel)

  2. titus Says:

    Benieuwd om te zien aan jullie reacties te lezen. Ik zag twee weken terug Anish Kapoor voor het eerst in Parijs, waar je de baarmoeder in het echt kon betreden, enorm de moeite!!!


Geef een reactie

