Dare to say there is a new solo-exhibition

maandag 23 april, 2012

2 Responses to “Dare to say there is a new solo-exhibition”


  1. Dieter, allicht wat ‘dare to say’, maar eerlijk, het enige boeiende dat IK in deze foto’s uit de ‘verval’ reeks kan zien en vinden is dat de in beeld genomen onderwerpen/landschappen op zich en uit zichzelf niets hebben, tonen noch oproepen dat MIJ kan boeien, raken, ontroeren, verrassen, informeren, opwinden, choqueren, deprimeren…
    Er is wel het effect van ‘het licht’ en ze hebben allemaal een ‘teer’ en zelfs ‘kwetsbaar’ aanvoelend pastel-achtig cachet, een soort zachte vaagheid of vage zachtheid, alsof ze met een zacht-tere gom lichtjes werden ‘uitgeveegd’. Daarom getuigen ze – in mijn ogen – weliswaar van uwerzijds zeer persoonlijk ervaren (visuele) indrukken maar als foto, als ‘communicatie-document’ vertellen ze mij – als één van de kijkers – bitter weinig of helemaal niets. Dat hoeft uiteraard ook niet maar – zoals U weet – zie ik fotografie en bijgevolg foto’s in de eerste plaats als een instrument/medium voor communicatie waarbij niet zozeer de fotograaf met zichzelf maar de fotograaf – via en vooral in zijn beeld onderwerp – met de ‘kijker’ communiceert, niet vaag, onduidelijk of meerduidig maar scherp, helder en éénduidig. Daarom zeg ik ook dat kunst en fotografie twee totaal verschillende, zo niet tegenstelde werelden zijn en durf ik er zelfs aan toevoegen dat het ene onmogelijk het andere kan zijn, m.a.w. dat kunst geen fotografie kan zijn en dat fotografie ook geen kunst kan zijn. Hierbij rijst slechts één torenhoog probleem: iedereen weet wat fotografie is en dus ook wat geen fotografie is maar niemand schijnt (nog) te weten wat ‘kunst’ is en dus ook niet wat géén ‘kunst’ is. Als men zou willen aannemen en dus onvoorwaardelijk geloven dat (hedendaagse?) ‘kunst’ ‘van alles’ kan zijn, dan kan men natuurlijk ook geloven dat fotografie ‘kunst’ kan zijn, net zoals een mosselpot, een pisbak, een stuk zeep of neme mijn draadloze digitale muis of zegge in ultimo het klavier waarop ik dit alles zit te tokkelen, dan ook ‘kunst’ kunnen zijn. Dit is ongetwijfeld een alles omvattende maar juist daarom des te meer een ondraaglijke gedachte, vind ik. Wat zeker en vast wél ‘van alles’ kan zijn, is ‘cultuur’, dat dus ook ‘kunst’ of ‘fotografie’ maar ook een mosselpot, een pisbak, een stuk zeep, een muis met of zonder draad enz. kan zijn maar daarom is ‘cultuur’ nog geen exclusief synoniem voor ‘kunst’ en omgekeerd. Dit laatste is een weliswaar zeer populaire maar desalniettemin een zeer grove misvatting.
    Tot slot, Dieter, wat ik hier neder schrijf is maar één uit de zovele mogelijke gedachten maar het IS ten minste een (neder geschreven) gedachte en ik hoop dat je er – in positieve zin – iets aan hebt. Aan gedachten die alleen maar ‘gedacht’ worden daar heeft – behoudens de bedenker zelve – niemand wat aan, toch? Verder wens ik je met deze ‘solo exhibition’ alle succes of dan toch alles wat je hiermee zelf voor ogen kan hebben. Ik had hier nog enige merkwaardige bedenkingen willen maken over het merkwaardige fenomeen dat Vlaamse kunstenaars, fotografen en andere artiesten het blijkbaar zeer, zéér lastig hebben om de presentatie en de toelichtingen bij hun werk in hun eigen moeder- en gemeenschapstaal – het Nederlands – te formuleren en uit te drukken en blijkbaar van mening zijn dat dit in het Engels en uitsluitend in het Engels veel beter gaat en staat, maar het zal voor een andere keer zijn. Hoe dan ook is ‘taal’ – veel, véél méér nog dan fotografie en foto’s – een instrument van communicatie in de gemeenschapstaal van de gemeenschap waartoe de kunstenaar, fotograaf of andere artiest behoort en waarnaar hij zich richt of toch verondersteld wordt zich in de eerste plaats te richten.

  2. Hobbes/Casper Says:

    je ne sais pas si je suis capable de faire des tartines


Geef een reactie

